Dersin Adı | Türkiye'de Çağdaş Sinema |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 335 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, 1990 sonrası dönemde Türkiye’de yerli sinemaya bir sanat formu ve popüler kültür endüstrisi olarak giriş yapılması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, Türkiye’de çağdaş sinemanın ortaya çıkış, dönüşüm ve güncel durumuna odaklanılacak. Derslerde, politik sinema, kimlik sorunları, yakın tarih, tasavvuf, kadınlar ve toplumsal cinsiyet, kentleşme, ulus-aşırılaşma ve kısa filmcilik gibi konular ele alınacak. Her haftanın konusuyla ilgili olarak seçilen iki filme odaklanılacak, bu filmler okumalar ve video söyleşiler gibi ön hazırlık materyalleri yardımıyla değerlendirilecek. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş İntihalden kaçınma yolları | |
2 | Tarihi gözden geçirmek: 1990 Öncesinde Türkiye’de film endüstrisi | Savaş Arslan, “Introduction” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011, pp. 1-22 |
3 | Yeni bir endüstrinin ortaya çıkışı Filmler: Şerif Gören, Amerikalı (1993) Yavuz Turgul, Eşkiya (1996) | Zeynep Çetin Erus, “Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü,” Selçuk İletişim 4 (4), 2007, pp. 5-16. |
4 | Yeni bir sinemanın ortaya çıkışı Filmler: Nuri Bilge Ceylan, Mayıs Sıkıntısı (1999) Zeki Demirkubuz, Üçüncü Sayfa (1999) | Geoff Andrew, “Beyond the Clouds: An Interview with Nuri Bilge Ceylan,” Senses of Cinema 32, 2004, http://sensesofcinema.com/2004/feature-articles/nuri_bilge_ceylan/ |
5 | Yakın tarihle başa çıkmak Filmler: Çağan Irmak, Babam ve Oğlum (2005) Özcan Alper, Sonbahar (2008) | Laurence Raw, “Çağan Irmak: Yeşilçam Revisited,” same author Six Turkish Filmmakers, Madison, Wisconsin: University of Wisconsin Press, 2017, pp. 89-112. |
6 | Kimlik sorunları Filmler: Handan İpekçi, Büyük Adam Küçük Aşk (2001) Yılmaz Erdoğan and Ömer Faruk Sorak, Vizontele (2001) | Gönül Dönmez-Colin, “Denied Identities,” same author Turkish Cinema:Identity, Distance and Belonging, London: Reaktion Books, 2008, pp. 89-115. |
7 | Toplumsal cinsiyet Filmler: Pelin Esmer, Gözetleme Kulesi (2012) Yeşim Ustaoğlu, Tereddüt (2016) | Eylem Atakav, “Women and New Turkish Cinema,” in Women and Turkish Cinema, Routledge, London and New York, 2013, pp. 108-115. |
8 | Tasavvufi etkiler Filmler: Derviş Zaim, Cenneti Beklerken (2006) Reha Erdem, Kosmos (2010) | Interview with Derviş Zaim on Cenneti Beklerken, Altyazı 47, 2006, pp. 40-43. |
9 | Politik sinema Filmler: Emin Alper, Tepenin Ardı (2012) Emre Yeksan, Körfez (2017) | On the Golf with Emre Yeksan (video discussion) https://www.youtube.com/watch?v=j3rkU53ERl4 |
10 | Kent filmleri Filmler: Mahsun Kırmızıgül, Güneşi Gördüm (2009) Aslı Özge, Köprüdekiler (2010) | Video interview with Aslı Özge on Köprüdekiler https://www.youtube.com/watch?v=VvQt2g5STkE |
11 | Gişe sineması Filmler: Selçuk Aydemir, Düğün Dernek (2013) Togan Gökbakar, Recep İvedik 5 (2017) | Murat Akser, “Blockbusters in Turkish Cinema,” Directory of World Cinema: Turkey, Intellect Books, 2013, pp. 124-145. |
12 | Ulus-aşırılaşma Filmler: Fatih Akın, Duvara Karşı (2004) Deniz Gamze Ergüven, Mustang (2015) | Rob Burns, “From Two Worlds to a Third Space: Stereotypy and Hybridity in Turkish-German Cinema,” Gökçen Karanfil and Serkan Şavk (eds.), Imaginaries Out of Place, Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 56-88. |
13 | Kısa filmcilik Kısa film seçkisi | Murat Akser, “New Media and Film Festivals in the Middle East,” CINEJ 4.1 (2014), 111-121. |
14 | Ödevlerin değerlendirmesi | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Eylem Atakav (ed.), Directory of World Cinema: Turkey, Intellect Books, 2013. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 50 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 40 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 0 | |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 7 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 9 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 71 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema ve dijital medyanın tarihçesini, temelini oluşturan kavram ve teorileri tanımlar ve tartışır. | X | ||||
2 | Yaratıcılık ve eleştirel düşünceyi kullanarak sinema ve dijital medya sanatları için bir hikâye anlatıcılığı fikri geliştirir. | X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları başarılı bir şekilde kullanır. | |||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesi, yapım ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde yerine getirir. | |||||
5 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesi, yapım ya da yapım sonrası için ileri düzeyde uzmanlık gerektiren bir görevi yerine getirir. | |||||
6 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün görsel temsilleri nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin imajları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | X | ||||
7 | Etkileşimli dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel becerileri icra eder. | |||||
8 | Bir film veya dijital medya sanatı çalışmasının, teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarından eleştirel analizini yapar | X | ||||
9 | Problem çözmeye yönelik bir yaklaşımla, bir film veya dijital medya işinin bireysel sorumluluğunu sıfırdan bitmiş ürüne kadar üstlenir. | |||||
10 | Etik davranış normlarını takip eden ve çalışma ortamının etik standartlarını geliştirmek için inisiyatif alan bir ekip üyesi olarak çalışır. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sinema ve dijital medyayla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest